The Philosophy of Hate Crime Symposium granskar grunderna för europeisk hatbrottspolitik

Den 26–27 September arrangerar en forskargrupp vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori symposiet The Philosophy of Hate Crime, inom ramen för det EU stödda projektet When Law and Hate Collide: Perspectives on Hate Crime.

Vid symposiet framträder flera internationellt framstående debattörer och forskare när det gäller grundläggande frågor om vad hatbrott är för något, varför det är viktigt med en politik för hatbrott, hur en sådan politik borde och inte borde se ut, samt på vilka grunder man ska avgöra sådana frågor.

Symposiet är inte öppet för ytterligare deltagare, men dokumenteras av Universitets-TV, för senare spridning av föredrag och diskussioner via TV och internet.