Träffa filosofer, lingvister och vetenskapsteoretiker på bokmässan

I år medverkar sju medarbetare från institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori på bokmässan. Här finns våra programpunkter samlade. Välkommen till universitetets monter!

Bokmässan Foto: Johan Wingborg

Du kan lyssna på föredrag och ställa frågor till forskare som bland annat pratar om hur nya elektroniska valutor utmanar vårt begrepp om pengar, eller om vilken betydelse kärleken har för ett gott liv. Flera programpunkter knyter an till begreppet bildning som är årets tema för bokmässan.

Bokmässan pågår 28 september till 1 oktober. Alla programpunkter äger rum i Göteborgs universitets monter (B05:77).

Så läser man medeltida grekiska och latinska handskrifter

Tors 28 sept kl 13.00 -16.00
Prova på-aktivitet med Michael Stenskjær Christensen, doktorand i latin och filosofihistoria

Tecken på demens hittas med datorn

Tors 28 sept kl 15.30
Analys av tal- och skriftspråk samt ögonrörelser med hjälp av språkteknologi kan upptäcka demens i tidigt skede.
Kristina Lundholm Fors, forskare i lingvistik och Dimitrios Kokkinakis, inst för svenska språket

Kärlekens och vänskapens filosofi

Tors 28 sept kl 16.00
Vad skiljer romantisk kärlek från förälskelse och vänskap? Och vilken betydelse har kärleken för ett gott liv?
Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi

Liberal Arts: kunskap som befriar eller illusion av vishet?

Fre 29 sept kl 15.30
Bildningsidealets odyssé från antiken till idag. Ett reflekterande föredrag om Liberal Arts-programmets positionering i den ständigt aktuella frågan om vad bildning och kunskap egentligen är och vad den är tänkt att göra för oss. Olika varianter av Liberal Arts i tid och rum jämförs med varandra och med de platonska dialogernas syn på kunskap. Är bildning ädel kärlek till kunskap eller bara ett sofistiskt åsiktskrameri?
Hektor Löfgren, alumn vid Liberal Arts-programmet

Mer evidens kräver humanvetenskaplig kompetens

Lör 30 sept kl 10.30
Bättre vård, skola och omsorg kräver mer kunskap om metoders effekter. Det finns dock risker med krav på evidensbasering. Kunskap från forskning är inte alltid direkt tillämpbar i andra situationer. I vissa fall kan välmenande förändringar förbise lokala omständigheter och personalens kompetens. För att verkligen stötta verksamheter behövs därför förståelse av kunskap i sitt sammanhang. Och detta råkar vara precis det som humanvetare är tränade i.
Morten Sager, fil dr, ansvarig för masterprogram i evidensbasering

Bitcoin som politiskt projekt?

Lör 30 sept kl 11.00
Nya elektroniska valutor utmanar vårt begrepp om pengar – kanske även vår politiska stabilitet? Är det bra eller dåligt?
Joakim Sandberg, docent i etik och ekonomi

Panelsamtal: Vad är Bildning?

Lör 30 sept kl 12.30
Vad kan bildning betyda för oss idag? Vilka begränsningar och möjligheter finns? Om begreppet ur olika perspektiv. Moa Ekbom, universitetslektor i latin, medverkar i panelen.

Det politiska latinet: nutida antikbruk

Lör 30 sept kl 15.00
Frågor som rör bruk och missbruk av latin och antiken i dagens samhälle, och varför antiken används sålunda.
Moa Ekbom, universitetslektor i latin

Foto: Johan Wingborg

Här kan du ladda ner universitetets hela monterprogram som pdf.

Läs mer på: www.gu.se/bokmassan