Tips om medborgarforskning efterlyses

Dick Kasperowski, docent i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet är projektledare för ARCS som står för ARenas for Cooperation through citizen Science. Den svenska titeln för projektet är Arenor för samverkan via medborgarforskning.Det nystartade samarbetsprojekt ARCS ska hjälpa landets universitet och högskolor att använda medborgarforskning, citizen science, för att samverka med samhället. Nu påbörjas arbetet med att bygga en webbportal där alla som är intresserade av medborgarforskning kan hitta råd, riktlinjer och där man kan knyta kontakter med andra aktörer. Har du tips att bidra med?

Dick Kasperowski, docent i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet är projektledare för ARCS som står för ARenas for Cooperation through citizen Science. Den svenska titeln för projektet är Arenor för samverkan via medborgarforskning.
– Vi börjar med att kartlägga vad som pågår på medborgarforskningsfronten i Sverige. Därför vill vi gärna få in tips om projekt. Alla som är eller har varit involverade i medborgarforskning eller som vill tipsa om svenska projekt de har hört talas om, får gärna fylla i formuläret på vår webbplats, säger Dick Kasperowski.

Länk till formuläret

Information om ARCS-projektet finns på medborgarforskning.se

Portalen lanseras om ett år.

Medborgarforskning

I korthet går medborgarforskning ut på att forskare och frivilliga "medborgare" tillsammans tar fram ny kunskap. Oftast är det forskare som tar hjälp av allmänheten för att samla in eller granska stora mängder data. När samarbetet fungerar som bäst skapas samverkan och innovationer som berikar forskningen och stimulerar dialog mellan medborgarna och universiteten.

Sverige har en lång tradition av samarbeten mellan forskare och frivilliga. Svenska forskare har sedan 1850-talet fått hjälp med observationer och klassificering av bland annat väder, fåglar och astronomiska fenomen. Ett modernt exempel är Artportalen hos SLU, som är en av de största portalerna för medborgarforskning i världen.

Foto: Johan Wingborg