Optimism, pessimism och klimatförändringar

Idag och i morgon, 22 – 23 mars pågår Humanistdagarna i Frölunda Kulturhus. Du kan höra föreläsningar, delta i en workshop och få veta mer om utbildningar inom humaniora. Ida Hallgren, doktorand i praktisk filosofi, föreläser om pessimism på lördag och Amanda Wigand, student på kandidatprogrammet Liberal Arts, finns på plats under fredagen för att berätta om programmet. Välkommen,

fri entré.

– Kan det vara så att pessimismen kan hjälpa oss att dra ner på det uppskruvade tempo som driver både oss själva och planeten till utbrändhetens rand? undrar Ida Hallgren.

Efter att ha presenterat några olika filosofiska perspektiv på pessimism och optimism knyter Ida an till sitt avhandlingsämne som handlar om vår kulturs syn på vad som är en bra människa och ett bra liv. Ida Hallgren är filosofisk praktiker, doktorand i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet och legitimerad psykolog.

Lördag den 23 mars kl. 14 –16.30 (fri entré)

" />Öppet program med humanistiska perspektiv på hållbarhet och samtiden.

Lyssna på hur humanistiska forskare arbetar för att synliggöra dagens utmaningar. Föredragen lyfter frågor om hållbarhet, klimatet, växande klyftor och politik ur ett globalt och lokalt perspektiv.

Kl. 14.00 Camilla Brudin Borg, ”Humaniora och hållbarhet”
Kl. 14.15 Göran Larsson ”Sverige och de globala konflikterna”
kl. 14.45 Lena Martinsson: ”Kampen mot islamofobi, sexism och rasism”
Kl. 15.30 Rut Elliot Blomqvist: ”Att stoppa klimatförändringarna med politik – och litteratur?”
Kl. 16.00 Ida Hallgren, ”Optimism, pessimism och klimatförändringar”

Se hela programmet för den 22-23 mars

Kontaktinformation: Camilla Brudin Borg,  camilla.brudin.borg@lir.gu.se