Etikforskare ska analysera vårdstrategier inom rättspsykiatrin

Centrum för etik, juridik och mental hälsa vid Göteborgs universitet, CELAM, har fått 15 miljoner från forskningsrådet Forte till ett nytt forskningsprogram som ska arbeta med utveckling av evidensbaserad praktik inom svensk rättspsykiatri. Christian Munthe leder en del av arbetet.

Det stora forskningsbidraget har möjliggjorts tack vare CELAM:s tvärvetenskapliga prägel där filosofi och humaniora har en central plats. Programmet inbegriper bland annat en etisk analys av patientcentrerade vårdstrategier inom rättspsykiatrisk vård. Den delen av studien drivs av Christian Munthe, forskare i CELAM och professor i praktisk filosofi vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori. Doktoranden Leila El-Alti, som arbetar med etiska aspekter av rättspsykiatrisk vård, är involverad i studien samt en forskare som kommer att rekryteras till projektet.

Första delfinansieringen

Forskningsprogrammet är planerat för sex år, och har nu fått första delfinansieringen för 2019–2021 godkänd. Programmet ska identifiera viktiga behandlingsområden, klarlägga förutsättningarna för patientdelaktighet och utvärdera behandlingsinterventioner för patienter. Även en nationell forskningsplattform för tvärvetenskaplig rättspsykiatrisk forskning ska initieras. Projektledare är Märta Wallinius, forskare i CELAM, psykolog och verksam som forskningskoordinator vid Rättspsykiatriska regionkliniken Växjö.

Programmets titel är Utveckling av evidensbaserad praktik inom rättspsykiatri: tvärvetenskaplig kartläggning och metodutveckling för en mångfacetterad och sårbar patientgrupp.

Flera vetenskaper samlade

– På CELAM finns forskare från psykiatri, psykologi, sociologi, fysioterapi, juridik, vetenskapsteori samt praktisk och teoretisk filosofi som arbetar och publicerar tillsammans, säger föreståndaren Susanna Radovic, docent i teoretisk filosofi.

Biträdande föreståndare är Malin Hildebrand Karlén, universitetslektor vid Psykologiska institutionen och psykolog vid Rättsmedicinalverket.

Flera forskare och doktorander från institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori är verksamma inom CELAM. Bland dem kan nämnas Lena Eriksson som tillsammans med Susanna Radovic arbetar med forskare från rättsvetenskap och psykologi i ett projekt om domstolsförhandlingar om psykiatrisk tvångsvård.
Doktoranderna Alva Stråge i teoretisk filosofi och Leila El Alti, Ida Hallgren samt Thomas Hartvigsson i praktisk filosofi arbetar på avhandlingsprojekt inom ramen för CELAM.

Länk till webbplatsen för Centrum för etik, juridik och mental hälsa

Du kan även läsa om forskningsprogrammet i Sahlgrenska akademins personaltidning Akademiliv.