Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bli gymnasielärare i filosofi - två vägar att välja

För dig som vill bli gymnasielärare i filosofi finns det två vägar att välja, att läsa Ämneslärarprogrammet eller Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU).

Ämneslärarprogrammet

Omfattning: fem år
Du blir lärare i två ämnen i gymnasieskolan. Du läser 90 hp filosofi inom programmet. För frågor om filosofilärarkurserna kontakta Tobias Pettersson, tobias.pettersson@gu.se.
Läs mer på lararutbildning.gu.se Där finns också kontaktuppgifter till studievägledning för Ämneslärarprogrammet.

Kompletterande pedagogisk utbildning

Omfattning: 3,5 år
Du har läst grundkurserna i praktisk filosofi (30 hp) och teoretisk filosofi (30 hp) och ytterligare 60 hp i teoretisk eller praktisk filosofi.
Därefter läser du Kompletterande pedagogisk utbildning (90 hp).
Du blir lärare i filosofi i gymnasieskolan.
Läs mer om KPU på lararutbildning.gu.se

Att vara filosofilärare i gymnasieskolan

I gymnasieskolan omfattar filosofi två kurser om 50 poäng vardera. Filosofi 1 är programgemensam kurs för samtliga elever inom Samhällsvetenskapliga programmet och Humanistiska programmet. Filosofi 2 är obligatorisk i Humanistiska programmets inriktning mot kultur, och valbar fördjupningskurs inom Samhällsvetenskapliga programmet. Filosofi 1 är också obligatorisk inom Ekonomiprogrammets inriktning mot juridik och valbar fördjupningskurs i programmet som helhet. Filosofi 1 och 2 är valbara fördjupningar i övriga teoretiska program (Estetiska, Naturvetenskapliga och Tekniska programmet), men ingår inte i gymnasieskolans yrkesprogram. Som filosofilärare kommer du i första hand undervisa i Filosofi 1 och arbeta med elever som läser samhällsvetenskap och humaniora.

Förenklat spänner innehållet i ämnesplanen över två större områden: moral-/värdefrågor och kunskapsteoretiska frågor. Gymnasieskolans elever ska genom undervisning inom dessa områden ges möjlighet att utveckla filosofiska förhållningssätt till hur frågor ställs och besvaras, och hur olika fenomen analyseras och förstås. Eleverna ska utveckla förmåga till argumentationsanalys, vilken ska vila på språkfilosofisk och logisk grund.

Filosofikursernas innehåll

Vid Göteborgs universitet är filosofiämnet delat i praktisk filosofi och teoretisk filosofi. Moral- och värdefrågor finns i praktisk filosofi. Det handlar om hur vi bör förhålla oss till verkligheten. Kunskapsteoretiska frågor finns i den teoretiska filosofin som ställer frågor om var gränserna går för vad vi kan veta om verkligheten och vad som alls är verkligt.

Filosofi är i hög grad ett färdighetsämne där du övar upp din förmåga att se och beskriva samband och skiljelinjer som du inte tidigare lagt märke till. Det handlar, som du kommer att märka, i mycket hög grad om att lära sig formulera idéer, insikter och frågor på ett filosofiskt fruktbart sätt; därför är meningsteori, argumentationsanalys och logik viktiga verktyg som du kommer att lära dig att hantera under utbildningens gång.

I filosofikurserna ingår också ämnesmetodik eller ämnesdidaktik. Vad-frågan – om vad ska jag undervisa – är på ett allmänt plan besvarad genom ämnesinnehållet. I metodik-/didaktikdelarna ges du även tillfälle att finna svar på frågor om hur filosofiundervisning kan utformas, liksom argument för och emot olika val i och utformning av undervisningen (Varför ska jag undervisa om detta, på det här sättet?), såväl enskilda lektioner som terminsplanering.

Den vetenskapsfilosofiska didaktiken ger också redskap till ämnesövergripande arbete i gymnasieskolan. Metodiken/didaktiken utgör på olika sätt en brygga mellan filosofi inom högskolan och i gymnasieskolan.

Lärarutbildningsbroschyr

Bli lärare hösten 2016 våren 2017, läs pdf

Beställ hem broschyrern Bli lärare i brevlådan gratis

Bli lärare på 1,5 år!

Manlig lärare omgiven av elever

Du som har högskolepoäng i skolämnen kan bli lärare genom att läsa Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Programmet ger dig verktygen att föra dina kunskaper vidare och inspirera andra. Programstart varje vår. Läs mer om utbildningen

Sidansvarig: Monica Havström|Sidan uppdaterades: 2017-04-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?