Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sally Boyd

Professor emerita

Sally Boyd
Professor emerita
Lingvistik
sally.boyd@ling.gu.se
031-786 1178

Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Dicksonsgatan 4 , 41256 Göteborg


Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.flov.gu.se
flov@flov.gu.se

Besöksadress: Olof Wijksgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Sally Boyd

Sally Boyd (f. 1949) är professor i allmän språkvetenskap vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

Forskning

Sally Boyds forskning berör språkkontakt och flerspråkighet ur ett sociolingvistiskt perspektiv. På senare tid har hennes forskning inriktats på attityder till bruten svenska, språkpolitik och språkbruk bland ungdomar i Sveriges flerspråkiga förorter. År 2000 blev Sally Boyd förordnad som lektor i allmän språkvetenskap och befordrades samma år till professor i ämnet. Hon har varit projektledare för en rad externfinansierade projekt om språkkontakt i Sverige och Norden; dessa finansierades bl a av dåvarande HSFR, NOS-H och SFR. Mellan 1990 och 1994 var hon forskarassistent på Centrum för invandringsforskning, Stockholms universitet. Hon blev docent i allmän språkvetenskap vid Humanistiska fakulteten, GU 1992.

Undervisning och handledning

Under åren har Sally Boyd undervisat på ett stort antal kurser framförallt inom allmän språkvetenskap, på samtliga nivåer, inklusive forskarutbildningen. Hon har även medverkat i kurser bl a inom logopedutbildning, lärarutbildning, svenska som andraspråk, olika språkämnen och tvåspråkighetsforskning i Stockholm under tiden som forskarassistent. Hon har handlett fyra doktorander fram till disputation och är huvudhandledare för närvarande för ytterligare två doktorander. Kurserna hon har varit ansvarig för har huvudsakligen berört flerspråkighet och sociolingvistik, men även bland annat barns språkutveckling, psykolingvistik, språkkontakt och diskursanalys.

Uppdrag

Sally Boyd var dekanus vid Humanistiska fakulteten under en tid som innebar stora förändringar (2007-2009). Bland annat genomförde fakulteten, under hennes ledning, en omfattande omorganisation, där inte bara antalet institutioner minskade, utan institutionernas ledningar och administrationer professionaliserades och en grund lades för större tvärvetenskapligt samarbete. Innan hon utsågs som dekanus var hon prodekanus (2003-2006) vid fakulteten, samt prefekt (2002-2003) och studierektor (1994-1979) på dåvarande Institutionen för lingvistik.

Egen utbildning

Sally Boyd har sin grundutbildning vid Bryn Mawr College, USA (AB 1971). Hon tog ett masterexamen in pedagogik 1973 vid Temple University och 1971-73 arbetade som lärare på grund- och gymnasieskolan i Philadelphia. Hon bedrev under 1970-talet första delen av sin forskarutbildning vid University of Pennsylvania, där hon även var research assistent på William Labovs forskningsprojekt om språkvariation i Philadelphia. Hon tog MA examen där 1978, ett år efter sin ankomst till Sverige. Hon avlade doktorsexamen vid Göteborgs universitet 1988.
 

Senaste publikationer

Children’s agency in creating and maintaining language policy in practice in two “language profile” preschools in Sweden
Sally Boyd, Leena Huss, Cajsa Ottesjö
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Young children as language policy-makers: studies of interaction in preschools in Finland and Sweden,
Sally Boyd, Leena Huss
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A tale of two cities (and one vowel): Sociolinguistic variation in Swedish
Johan Gross, Sally Boyd, Therese Leinonen, James Walker
Language Variation and Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Adult monolingual policy becomes children's bilingual practice: code-alternation among children and staff in an English-medium preschool in Sweden
Sally Boyd, Cajsa Ottesjö
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Sociolinguistic variation among multilingual youth: Comparing Swedish cities and Toronto
Sally Boyd, M. F. Hoffman, J. A. Walker
Language, Youth and Identity in the 21st Century: Linguistic Practices Across Urban Spaces, Cambridge, Cambridge University Press, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Sociolingvistik i praktiken
Sally Boyd, Stina Ericsson
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

Building walls or bridges? A Language Ideological Debate about Bilingual Schools in Finland
Sally Boyd, Åsa Palviainen
Language Policies in Finland and Sweden Interdisciplinary and Multi-Sited Comparisons / Mia Halonen, Pasi Ihalainen, Taina Saarinen, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Storstadsungdomars deltagande i den pågående förändringen av ä-ljudet
Sally Boyd, Johan Gross, Therese Leinonen, James A. Walker
Svenskans beskrivning 33, 15-17 maj 2013, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation and Change in the Vowels of Multilingual Swedish Youth
Sally Boyd, Johan Gross, Therese Leinonen, James A. Walker
The 9th International Symposium on Bilingualism, 10-13 June 2013, Singapore, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 56

2017

Children’s agency in creating and maintaining language policy in practice in two “language profile” preschools in Sweden
Sally Boyd, Leena Huss, Cajsa Ottesjö
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Young children as language policy-makers: studies of interaction in preschools in Finland and Sweden,
Sally Boyd, Leena Huss
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

A tale of two cities (and one vowel): Sociolinguistic variation in Swedish
Johan Gross, Sally Boyd, Therese Leinonen, James Walker
Language Variation and Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Adult monolingual policy becomes children's bilingual practice: code-alternation among children and staff in an English-medium preschool in Sweden
Sally Boyd, Cajsa Ottesjö
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Sociolinguistic variation among multilingual youth: Comparing Swedish cities and Toronto
Sally Boyd, M. F. Hoffman, J. A. Walker
Language, Youth and Identity in the 21st Century: Linguistic Practices Across Urban Spaces, Cambridge, Cambridge University Press, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Sociolingvistik i praktiken
Sally Boyd, Stina Ericsson
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

2014

Building walls or bridges? A Language Ideological Debate about Bilingual Schools in Finland
Sally Boyd, Åsa Palviainen
Language Policies in Finland and Sweden Interdisciplinary and Multi-Sited Comparisons / Mia Halonen, Pasi Ihalainen, Taina Saarinen, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Storstadsungdomars deltagande i den pågående förändringen av ä-ljudet
Sally Boyd, Johan Gross, Therese Leinonen, James A. Walker
Svenskans beskrivning 33, 15-17 maj 2013, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation and Change in the Vowels of Multilingual Swedish Youth
Sally Boyd, Johan Gross, Therese Leinonen, James A. Walker
The 9th International Symposium on Bilingualism, 10-13 June 2013, Singapore, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 56

Sidansvarig: Monica Havström|Sidan uppdaterades: 2016-01-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?