Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jenny Myrendal

OBS! Denna personalsida är inaktuell. Aktuella personalsidor finns att hitta under fliken Personal på sidan Om institutionen.

 


Doktorand, Lingvistik

Allmänt

Född 1975. Anställd som universitetsadjunkt med inriktning mot IT och lärande vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (tidigare institutionen för pedagogik och didaktik) vid Göteborgs universitet. Anställd som doktorand i allmän språkvetenskap vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori sedan januari 2010.

Forskning

Mina forskningsintressen ligger inom området webbvetenskap, och handlar i huvudsak om digital, textbaserad kommunikation i nya och sociala medier. Samhället genomsyras idag på flera plan, privata som professionella, av webbaserade teknologier, vilka har omformat våra sätt att kommunicera, interagera och samarbeta med varandra. Digitala webbteknologier så som bloggar, diskussionsgrupper, communities, wikis, Facebook och Twitter erbjuder alla vitt skilda tekniska förutsättningar och möjligheter för kommunikation, men gemensamt har de att grunden för kommunikationen utgörs av textbaserad interaktion mellan människor. Syftet med mitt avhandlingsprojekt är att utveckla kunskap kring dessa nya kommunikationssätt, genom att studera hur människor genom skrivna bidrag i digitala dialoger utbyter åsikter med varandra, samarbetar och deltar i ett kollaborativt meningsskapande. Tänkbara fokus för projektet är intertextualitet (hur deltagare samordnar dialogen genom att relatera till varandras textbidrag och till andra texter i det omkringliggande webbsamhället: nyhetssidor, bloggar, faktasidor), adressivitet (hur deltagare riktar dialogbidrag till varandra), sk grounding (hur deltagare kommer fram till vad som är överenskommet i dialogen), samt hur deltagare genom språk- och strukturval gör skillnad på subjektiv och objektiv information. I förlängningen är jag även intresserad av att studera hur skrivande och deltagande i sådana här textbaserade, digitala och sociala miljöer relaterar till utveckling av nya förmågor som kan föras till sk digital literacy.
I grunden har jag en magisterexamen i datalingvistik från Göteborgs universitet och med rötter i det tvärvetenskapliga gränslandet mellan språk- och datavetenskap har jag också flera intressen inom tillämpad språkteknologi, till exempel vad gäller dialoggränssnitt för naturligt språk, automatisk textsummering och subjektivitetsanalys.

Undervisning

Lärande, undervisning och IT I och II (LIT120, 30 hp, LIT220 30 hp), inriktning inom lärarprogrammet: kursansvarig, inriktningsstudievägledare, adjunkt.
IKT och specialpedagogik som stöd för lärande (TIG085, 15 hp), kurs inom Lärarlyftet: kursansvarig, adjunkt.
Videoproduktion, nätbaserad video för lärandemiljöer (TIA031, 7,5 hp): kursansvarig, adjunkt

Publikationer

2015

2013

2012

2011

2004

Kontaktinformation

Jenny Myrendal

Box 200, 405 30 GÖTEBORG

Besöksadress:
Dicksonsgatan 4

Sidansvarig: Monica Havström|Sidan uppdaterades: 2016-01-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?