Om hatbrott, pessimism och artificiella ekosystem på Vetenskapsfestivalen

Föredrag på VetenskapsfestivalenKom och lyssna på forskare som bland annat pratar om hatbrott, pessimism och artificiella ekosystem under Vetenskapsfestivalen. Flera forskare som är knutna till institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori medverkar – vilka de är ser du i dessa programpunkter som vi lyft fram ur det digra programmet.

Populärvetenskap mot alternativ fakta

Torsdag 11 maj, 17:00-19:00, Pedagogen, Hus A, Kjell Härnqvistsalen
Ett seminarium med vinnaren av Natur & Kulturs Populärvetenskapliga pris, Mårten Schultz, och en debatt om behovet av vetenskap och fördjupad diskussion. Om hatbrott, trumpifiering, filterbubblor och faktaresistens.

Medverkande: David Brax, forskare i praktisk filosofi, knuten till FLoV, Mårten Schultz, professor i civilrätt, Stockholms universitet, Alice Teodorescu, politisk redaktör, Göteborgs-Posten, Brit Stakston, internetdebattör, Blankspot, Christoffer Carlsson, kriminolog och författare, Åsa Wikfors, professor i teoretisk filosofi, Stockholms universitet  Moderator: Patrik Hadenius, Forskning & Framsteg

Vetenskapsrouletten

Torsdag 11 maj 17:00-18:00 Lisebergshjulet

Släpp kontrollen och var med i Vetenskapsrouletten. Vi fyller gondolerna i Lisebergshjulet med olika forskare och ämnen. Som besökare vet du inte vem du möter eller vad du ska få höra. In som ett frågetecken – ut som ett utropstecken.

Från Humanistiska fakulteten medverkar: Petra Andersson (praktisk filosofi), Juan Velasques (genusvetenskap), Anders Dahlgren (konst- och bildvetenskap), Eva Zetterman (konst- och bildvetenskap) och Erika Alm (genusvetenskap).

Naturliga och artificiella ekosystem

Torsdag 11 maj, 19:00-20:00 Pedagogen, HUS A, SAL AK2 138
Modeller av ekosystem hjälper oss att förstå hur vi ska kunna skapa en hållbar framtid. Kanske kan de också användas till att simulera hur intelligent beteende kan utvecklas i naturen och på så sätt ge oss ledtrådar till artificiell intelligens.

Medverkande: Claes Strannegård, forskare vid FLoV och biträdande professor i data- och informationsteknik, Chalmers, Karin Hårding, docent i biologi och miljövetenskap, Göteborgs Universitet

Kan och bör vi lita på storskaliga institutioner?

Fredag 12 maj 14:00- 15:00 Bältespännarparken, Lilla Festivaltältet

Föredraget och den efterkommande diskussionen kommer att handla om vad tillit är, hur detta kan kopplas till större institutioner samt om vi bör lita på dessa institutioner (och i så fall under vilka omständigheter).

Medverkande: Karl de Fine Licht,  knuten till FLoV samt RISE/GU

Det kan alltid bli värre

Lördag 13 maj 14:00-15:00 Pedagogen, Hus A, Kjell Härnqvistsalen

Bilden av samtiden är dubbel, dels en ekonomi på högvarv och ett stort välstånd och dels rubriker om oro och en mörk syn på framtiden. Kan det bli värre? Är pessimismen på frammarsch? Men om det alltid kan bli värre ger det anledning till en positiv syn på tillvaron?

I samarbete med Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet och Svenska kyrkan

Medverkande: Ida Hallgren, psykolog, doktorand i filosofi vid FLoV, Henrik Ekengren Oscarsson, Professor, Statsvetenskap, Göteborgs universitet,  Lotta Sjöberg, serietecknare och illustratör, Ludvig Lindelöf, präst, Svenska kyrkan

Forskarfika

Lördag 13 maj 14:00 Bältespännarparken, Stora Festivaltältet

Göteborgs universitet och Folkuniversitetet bjuder på forskarfika, där barn och vuxna kan sitta ner med en forskare för att ställa nyfikna och kluriga frågor. Det bjuds på saft och bulle. Kom och lär dig om allt från hjärntumörer till latin.
Fritt inträde. Moa Ekbom från FLoV är en av de medverkande.

Se programlistan med alla forskare från Humanistiska fakulteten

Sök i hela festivalprogrammet