Tretusen skolelever forskar om anslagstavlor

Över tretusen skolelever i hela Sverige är ute och spanar efter anslagstavlor i september. Deras uppdrag är att dokumentera hur analoga anslagstavlor ser ut i olika miljöer och samla in data om anslagens budskap.Över tretusen skolelever i hela Sverige är ute och spanar efter anslagstavlor i september. Deras uppdrag är att dokumentera hur analoga anslagstavlor ser ut i olika miljöer och samla in data om budskapen som förs fram på lappar och affischer.

Vad är värdet av den traditionella anslagstavlan i dag? Det är en fråga som forskarna bakom detta projekt vill få svar på.

Christopher KullenbergEleverna fotograferar av de tavlor de hittar. De ska även anteckna budskapet och vid behov även översätta till svenska. Inrapporteringen sker via en mobilapp som bland andra Christopher Kullenberg vid Göteborgs universitet har utvecklat.
– Det blir intressant att få en bild av hur anslag ser ut över hela landet. Vilka språk förekommer, vilka är avsändarna och hur seriös är tonen?

Massexperimentet går under namnet Anslagstavlan och pågår under vecka 38–39.  Det är ett nytt sätt för forskare och elever att samarbeta. Skolor i hela landet deltar i projektet, som också är det första svenska exemplet inom humanistisk forskning där forskare får hjälp av elever i medborgarforskning.

– Det är även första gången svenska anslagstavlor dokumenteras på det här viset. För oss forskare vore projektet omöjligt att genomföra utan elevernas hjälp, säger Christopher Kullenberg vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori. Han forskar om medborgarforskning, eller citizen science som det kallas internationellt.

– Vid översättningen av vissa anslag hoppas vi få hjälp från elever med särskilda språkkunskaper. Vi vill också se om det finns några skillnader mellan olika delar av landet, säger Johan Järlehed, språkforskare vid Göteborgs universitet.

Bilderna av anslagstavlor är tagna på Styrsö i Göteborgs skärgård. Foto: Monica HavströmMassexperimentet är en del av vetenskapsfesten ForskarFredag, som arrangeras den 30 september på 30 orter runt om i Sverige. Syftet med ForskarFredag är att väcka nyfikenhet på vetenskap, visa hur spännande forskning är och ge inblick i vad forskare gör.

Porträtt på Christopher Kullenberg. Foto: Lorna Bartram

ForskarFredag i Göteborg

Länk till ForskarFredags webb

För mer information:
Christopher Kullenberg, forskare, christopher.kullenberg@theorysc.gu.se, 073-508 30 22.

ForskarFredag är en del av europeiska Researchers’ Night och arrangeras av lärosäten, science centers, museer, kommuner och regioner. Evenemangen samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet