Fokus på Aristoteles och modern medvetandefilosofi

Aristoteles och modern medvetandefilosofi är temat för en fyra dagar lång konferens som pågår denna vecka vid Göteborgs universitet. Den arrangeras av forskningsprojektet Representation och verklighet i den aristoteliska traditionen i samarbete med Centre for Subjectivity Research vid Köpenhamns universitet.

Den internationella forskningskonferensen ”Aristotle and Contemporary Philosophy of Mind: an Encounter" avslutas idag efter fyra intensiva dagar i Vasaparken.Den internationella forskningskonferensen ”Aristotle and Contemporary Philosophy of Mind: an Encounter" avslutas idag efter fyra intensiva dagar i Vasaparken.

Det är forskningsprojektet Representation och verklighet i den aristoteliska traditionen i samarbete med Centre for Subjectivity Research vid Köpenhamns universitet som har bjudit in till konferensen.

Huvudtalare är Christopher Shields från University of Notre Dame och
Howard Robinson från Central European University.

Du hittar inlägg om föreläsningarna på forskningsprojektets facebooksida www.facebook.com/representationandreality/.
Mer om konferensen, filmer med mera finns på projektets webbplats representationandreality.gu.se/.

Här är de sex områden som föredragen har behandlat:

METHOD
Aristotle's Method in Philosophy of Mind (Robert Bolton, Rutgers University)
Method(s) in Contemporary Philosophy of Mind (Eugen Fischer, University of East Anglia)

SENSE PERCEPTION
Aristotle on Sense Perception (Katerina Ierodiakonou, Athens, Gothenburg, Geneva)
Sense Perception in Contemporary Philosophy of Mind (Søren Overgaard, University of Copenhagen)

MENTAL REPRESENTATION
Aristotle on Mental Representation (Klaus Corcilius, University of Tübingen)

SELF-AWARENESS
Aristotle on Self-Awareness (Pavel Gregoric, Institute of Philosophy, Zagreb)
Consciousness and Self-consciousness: Is there a difference? (Dan Zahavi, University of Copenhagen)

OTHER-AWARENESS (social awareness, friendship, empathy etc.)
Aristotle on social awereness etc. (Jennifer Whiting, University of Pittsburg)
Other-Awareness in Contemporary Philosophy of Mind (Anita Avramides, University of Oxford)

DREAMS AND DELUSIONS
Aristotle on Dreams and Delusions (Victor Caston, University of Michigan)